maltcasino

eurocasino

Modabet
Meritroyalbet
Piabet
Slotbar
onwin

manavgat escort

ankara escort

sakarya escort bayan sakarya escort bayan sakarya escort bayan sakarya escort bayan kayseri escort bayan xyz forum

izmit escort
taraftarium24

istanbul escort

ankara escort bayan

aksaray haber

Hoşgeldin bonusu
hostalcampoamor mzansixxxporn meetbestpornstars latexfetishwebcamforce oldyounglesbians latinalivecamsforce telefondinlemesi viewporntube.xyz
izmir escort buca escort izmir escort izmir escort bayan izmir bayan escort escort izmir escort izmir denizli escort mersin escort

RESMİN TARİH SERÜVENİ (01.04.2021)

01 Nisan 2021 09:43
RESMİN TARİH SERÜVENİ (01.04.2021)

18 Mart Uluslararası Sanat Günleri kapsamında gerçekleşen webinar etkinliğinde sunum yapan Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Burcu Pelvanoğlu, Türkiye’de sanatçı ve doğa ilişkisine dair değerlendirmelerde bulundu.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nin düzenlediği 18 Mart Uluslararası Sanat Günleri devam ediyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Burcu Pelvanoğlu, Türkiye’de Sanatçının Doğaya Bakışı isimli webinarını gerçekleştirdi.

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sanat Tarihi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Burcu Pelvanoğlu, ‘Doğa – Kültür İkilemi, Türkiye’de Sanatçının Doğa’ya Bakışı’ isimli webinarında doğa tanımlamaları üzerine, “Birinci doğa insanın, alet üretmek için alet kullanması yani alet üretmek için alet üretmeye çalışması, doğayı anlamaya ve yenmeye çalışması.İkinci doğa, , sanayi devriminin doğası. Artık insan doğaya hakim ve yönetebiliyor. Değiştirebiliyor, dönüştürebiliyor. Üçündü doğa ise içinde bulunduğumuz salgın koşulları aslında. Doğa artık bizi tehdit eden bir duruma gelmiş durumda, insana kaptırdığı şeyleri geri alacak durumda” ifadelerine yer verdi.

“MANZARA RESMİ ASKERİ AMAÇLA BAŞLIYOR”

Türkiye’de sanatçıların doğaya figür ve manzara üzerinden baktığını kaydeden Pelvanoğlu, “İkisinin de misyonu var. Manzara aslında askeri amaçla başlıyor. Önce askeri okullarda mühendishanede, bahriyede eşzamanlı olarak Galatasaray Lisesi’nde ve Darüşşafaka’da. Teknik amaçla çünkü, harita okumayı öğrenmek,telgraf direklerini dikebilmek, mesafeleri ayarlayabilmek için fenni menazır denilen perspektif manzara resimlerine ihtiyaçları var. Dolayısıyla bir sanat olarak başlamıyor. Fakat bu perspektif bilgisi hemen sarayın dekorasyonuna yansıyor. Topkapı Sarayı Gözdeler Dairesi buna bir örnek. Darüşşafaka öğrencileri yaptıkları resimlerde renk duygusunu kendileri veriyorlar. Biraz romantik manzara, biraz atmosfer resmi gibi. Tekniği öğrenip, gördüğü ve tekniği birleştirmeye çalışıyorlar. Bunlar ilk denemeler” dedi.

“RESİM VE ROMAN BATILILAŞMA İLE HAYATIMIZA GİRİYOR”

“Türkiye’de sanat tarihi yazımının temel problemleri var. Sanatçıları aslında olmayan gruplar üzerinden tanımlayan sanat tarihi yazımı var. Aslında Türkiye’de 1940’lara 1950’lere kadar olan sanat üretimini kronolojik olarak değil temalar üzerinden ele almamız gerekiyor” sözlerine yer veren Pelvanoğlu, “Ve edebiyatla bağlantısı üzerinden tanımlamamız gerekiyor. Tuval resmi de roman da Batılılaşma döneminde hayatımıza giren iki yeni eleman. Bunlar birbirlerine paralel olarak gelişiyorlar. Örneğin Recaizade Mahmut Ekrem’in Araba Sevdası romanı Halil Paşa tarafından Çamlıca bahçesinde resimleniyor” ifadelerini kullandı.

“ÖNCE TARİF SONRA TASVİR EDİLİYOR”

“Tanzimat sonrasında Bahçe kültürü oluşmaya başlıyor ve Meşrutiyet döneminde de iyice yaygınlaşıyor. Bahçede, Çamlıca’da sosyalleşmek sonraki zamanlarda Boğaziçi ve Adalar ile devam edecek. Hem romanda hem resimde doğaya kaçış yerlerinin birlikte değiştiğini göreceğiz. Her ikisinde de önce bir tarif etme ve tasvir etme isteğinin olduğunu göreceğiz” diye belirten Pelvanoğlu,” Uzun uzun doğa betimlemeleri olacak. Namık Kemal’in İntibah’ından alıntıları görebileceğiz.  Hamdi Kenan, Çamlıca’da bir manzara resmi yapacak. Çünkü bu alanlar sosyalleştikleri ve vakit geçirdikleri yer. Ve iki türü de yeni öğreniyorlar. Bu nedenle içinde bulundukları yerleri önce tarif sonra tasvir ediyorlar. Özellikle 2. Abdülhamit’in baskılarından sonra 2. Meşrutiyet dönemine bir rahatlama yaratacak” diye konuştu.

“HER PARAGRAFTA GÖZLERİNİZİN ÖNÜNE RESİM GELİYOR”

Pelvanoğlu, bu dönemde doğaya bir kaçış olduğunu belirterek, “Doğa bir inziva alanı. Meşrutiyet döneminin gençleri olan 1914 sanatçılarında da uzun uzun doğa tasvirleri göreceğiz. Daha duygusal ve öznel doğa tasvirleri göreceğiz. Romanda ise uzun uzun betimlemeler göreceğiz. Mesela Halit Ziya’nın anılarını anlattığı Kırk Yıl kitabında her bir paragrafı okuduğunuzda gözünüzün önüne bir resim geliyor. Doğaya bakışlarından kaynaklanıyor” dedi.

“DOĞA KORKULAN DEĞİL SEVİLEN BİR YER HALİNE GELECEK”

Pelvanoğlu, “Osman Hamdi Bey, Yaradılış adlı eserinde kadın figürünü her şeyin üzerine koyuyor. Solda da Şeker Ahmet’in oto portresi var. Osman Hamdi Bey, akademinin de kurucusu olarak mecbur figür kanalından ilerlemiş durumda. Figürsüz bir akademinin akademi olarak kabul edilmesi o dönemde mümkün değil. Şeker Ahmet de ‘Ben figür yapıyorum’ mesajını vermek için bu resmi yapıyor. Ama manzara resmine yönelecek. Bütün askeri okul öğrencileri manzaraya tasavvufi bir gözle bakacaklar. Bu birazda romantizmle ilgili. Paris’teki ekollerle de ilişkili.Onlarda insanın doğa karşısındaki yalnızlığını ve çaresizliğini resmeden şekilde yaparlardı. Şeker Ahmet Paşa da aynı şeyi görürüz.  Doğaya bakış; önceleri biraz ürkmek, doğanın içinde yaşamaya orada sosyalleşmeye başladıkça da doğa korkulan değil, sevilen ve özlenen bir yere gelecek” diye belirtti.

“SANATIN SİVİLLEŞMESİNE NEDEN OLDU”

“Halil Paşa’nın dönemine geldiğimizde resimlerde figürler görmeye başladık. Çengelköy’de sahilde piknik yapan kadınlar grubu. Doğanın içinde sosyalleşmek, doğanın yorumunun değişmesine neden olacak. 1908’de yani 2. Meşrutiyet sonrasında açık hava da resim yapma yasağı kalkacak ve doğayı yeni keşfeden sanatçılar için çok cazip olacak. Halil Paşa ve Hoca Ali Rıza, Üsküdar ve Küçüksu arasını neredeyse köşe köşe resmedecekler” diye belirten Pelvanoğlu, “Açık hava ressamlığı, doğanın tadını çıkartma geleneği başlayacak. Doğa gözlemi ve bunu güçlendiren bir şey daha var. Osmanlı’nın son döneminde, 1910’larda pozitivizmin çevirilerinde önemli çeviriler yapılacak. Beşir Fuat, Abdullah Cevdet önemli isimler Deyimi güçlendirecek. Pozitivist düşünce sanatta öznelliği ortaya çıkartacak. Halife Abdülmecit’in desteği ile bu dönemde çıkartılan Osmanlı ressamlar Cemiyeti Gazetesi’de pozitivist yazılara yer verilecek. Hem bu cemiyetin kurulması hem de yayın organın olması, orada sanat eleştirilerinin yapılması sanatın sivilleşmesine neden olacak. Ve sanatta öznellik, sübjektivizm tartışılmaya başlanacak” şeklinde konuştu.

“ADALAR KAÇIŞ MERKEZİ”

Adaların önceleri kaçış merkezi olduğunu kaydeden Pelvanoğlu, “Ardından da özgürlükler merkezi gibi olmaya başlıyor. Manzaraya bakışları da zihinlerinin değişmesiyle birlikte oluyor. Sanatçıların doğadan keyif aldıkları müddetçe, bunu resimlerine yansıttıklarını görüyoruz. Bir dolu güncel laflar ediliyor günümüzde. Konular arasında hiyerarşiler varmış gibi… Portre yaparsak güncel bir resim yapmıyorsun ya da manzara resmi yapıyorsan güncel bir resim yapmıyormuşsun gibi sözler ediliyor. Herhangi bir dönemde herhangi bir şekilde güncelliğini hiçbir zaman hiçbir konu kaybetmez. Sizin sanata bakış açınız biçimlenir, gelişir, özgünleşir. Bu sanatçılar içinde geçerli. Şeref Akdik, bu yıllarda Cumhuriyet ideolojisinin getirdiği Cumhuriyet ideoloji doğrultusunda resimler yapıyorken, Cumhuriyet’in yeniliklerini gösteriyorken; adada geçirdiği keyifli zaman onu ada resmi yapmaya yönlendiriyor” sözlerine yer verdi.

“CUMHURİYET’İN İLK DÖNEMİNDE ANKARA MANZARALARI”

“Cumhuriyet’in ilk döneminde Ankara manzaraları karşımıza çıkıyor. Ankara yoktan var edilen bir köy bir kasaba iken, bir kent haline getirilmeye çalışılan yeni Cumhuriyet’in başkenti olmuş bir şehir. 1923 sonrasında 1930’ların ortalarına kadar Türk resminde oka Ankara manzaralarını görüyoruz” diyen Pelvanoğlu özellikle kamu binalarının çalışıldığını ifade etti. Anadolu resimlerinin de Cumhuriyet’in ilanından sonra artmaya başladığını belirten Pelvanoğlu, “Anadolu manzaraları görmeye başlıyoruz. 1924 yılında resim eğitimi alanların tamamı Paris’e gönderiliyor ve akademiye dönüp hocada olamazlar. O kadar öğrenci de yok. Burslarını ödemek üzere Anadolu’nun çeşitli yerlerine resim öğretmeni olarak gönderiliyorlar ve Anadolu manzaraları ortaya çıkmaya başlıyor. Doğa, sanatçının da bir yandan öğretmeni oluyor” dedi. 

Damla Yeltekin

Yorumlar (0) / Onay bekleyen (0)

Yorum Ekle

Son Eklenenler

1xbet - bahsegel - betboo - betebet - betpark - betpas - bets10 - betvole - celtabet - cratosslot - dinamobet - grandbetting - imajbet - jojobet - jokerbet - marsbahis - mobilbahis - perabet - restbet - sekabet - superbahis - tempobet - tipobet - vdcasino - vevobahis - youwin - casinovale - retrobet - betsmove - klasbahis - betasus - kalebet - casinoslot - sultanbet - ultrabet - betgaranti - betorder - aresbet - betkanyon - pasgol - ligobet - oslobet - avrupabet - atlasbet - hititbet - matadorbet - jestbahis - casino siteleri - kaçak bahis - kaçak iddaa - bahis siteleri - canlı bahis - illegal bahis - güvenilir bahis siteleri - deneme bonusu

bahis siteleri - cratosslot - betebet - güvenilir bahis siteleri - deneme bonusu - kaçak iddaa - deneme bonusu - supertotobet - matadorbet - matadorbet - deneme bonusu - supertotobet - vr etkinlik -

istanbul escort - anadolu yakası escort - çapa escort - şirinevler escort - avrupa yakası escort - şirinevler escort - halkalı escort - beylikdüzü escort - istanbul escort

hd porno - porno izle - porno -

avcılar escort - kayaşehir escort - beşiktaş escort - türbanlı escort - halkalı escort - taksim escort - escort bayan - istanbul escort - esenyurt escort - şirinevler escort - sakarya escort - muğla escort - istanbul escort - mersin escort - ankara escort - ankara escort

elazığ escort - van escort - gaziantep escort - ankara escort - mecidiyeköy escort - ümraniye escort - istanbul escort - beylikdüzü escort - esenyurt escort - ataşehir escort - şirinevler escort - anadolu yakası escort - https://vipescortss.com/

film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - film izle - torrent - film izle - film izle -

takipçi satın al - takipçi satın al - buy instagram follower - twitter takipçi hilesi

Sihirlibaskı | Online Matbaa